Monocoque (stosowana również spolszczona pisownia monokok) to najistotniejszy i pierwszy element chroniący podczas kolizji kierowców wyczynowych samochodów wyścigowych (między innymi bolidów Formuły 1, prototypów LMP) . Kadłub (monocoque - kabina kierowcy) to konstrukcja wykonana z ultra-wytrzymałych włókien węglowych o strukturze plastra miodu.
Stosunkowo lekka i kompaktowa konstrukcja nowoczesnych monocoque'ów wyróżnia się ogromną odpornością na odkształcenia. Kadłuby obecnie konstruowanych bolidów F1 są w stanie wytrzymać uderzenie przy prędkości rzędu 300 km/h.
W celu zabezpieczenia kierowców przed tragicznymi skutkami dachowania, bolidy F1 muszą być wyposażone w belki bezpieczeństwa. Wykonana z włókna węglowego belka biegnie od pedałów ponad ścianami bocznymi kabiny, nad głową kierowcy. Jej wytrzymałość regulują przepisy bezpieczeństwa FIA. W celu zweryfikowania ich odporności belki poddawane są testom wytrzymałościowym, podczas których muszą wytrzymać obciążenie pionowe 9 ton, boczne 5 ton i obciążenie wzdłużne 6 ton. W ten sposób wokół siedzącego w bolidzie kierowcy tworzona jest specjalna strefa ochronna chroniąca go przed skutkami przewrócenia się bolidu na skutek kolizji.
Kokpit, w którym siedzą kierowcy jest przygotowany specjalnie dla nich i idealnie dopasowany do ich sylwetki. Dodatkowo, kierowcy stosują sześciopunktowe, szelkowe pasy bezpieczeństwa o specjalnej konstrukcji (zbliżonej do konstrukcji pasów w myśliwcach), które rozpina się za pomocą jednego ruchu ręki. Przepisy stanowią, że kierowca musi być w stanie opuścić kokpit w czasie nie większym niż 5 sek.