Mata wygłuszająca – co to jest?
Jest to materiał piankowy, bitumiczny, w postaci środka chemicznego, lub mieszany, umożliwiający wygłuszenie wnętrza pojazdu. Materiały wygłuszeniowe stosowane są głównie w tych pojazdach, w których poziom hałasu jest najwyższy. Można je jednak z powodzeniem stosować również w popularnych samochodach, biorąc pod uwagę fakt, iż pomiar głośności w kabinie auta klasy premium w czasie jazdy po autostradzie to około 66 dB, zaś w kompaktach wartość ta dochodzi nawet do około 70 dB.
Jakie wygłuszenie?
Do wygłuszenia kabin pasażerskich mogą być stosowane maty antyrezonansowe, niwelujące przede wszystkim drgania karoserii. Stosuje się je na większych płaszczyznach, takich jak dach czy poszycie drzwi. Mata antyrezonansowa charakteryzuje się złożoną budową. W jej skład wchodzi materiał bitumiczny (nanobutyl czyli syntetyczny kauczuk), pokryty warstwą miękkiego, plastycznego aluminium. Materiał tłumiący może mieć również strukturę gąbki lub pianki (butylowej lub neoprenowej o bardzo wysokiej gęstości). Obecnie coraz częściej stosowane są maty wielowarstwowe (określane potocznie mianem sandwich). Są to maty powstałe z połączenia kilku materiałów o różnych gęstościach i strukturze. Dzięki temu rozwiązaniu pozwalają one na uzyskanie jak najskuteczniejszego tłumienia dźwięków o różnej częstotliwości, przy stosunkowo niewielkiej grubości materiału. Ze względu na zawartość szkodliwych związków chemicznych (m.in. asfaltu), nie wolno do wygłuszeń wnętrz pojazdów stosować mat dekarskich.
Ile to kosztuje?
Koszt kompleksowego wyciszenia kabiny pojazdu (w zależności od jego wielkości i rodzaju użytych materiałów) to około 5-6 tys. zł. Z kolei wyciszenie wyłącznie jednego elementu, np. komory silnika albo drzwi, powinno zamknąć się kwotą około 1-1,5 tys. zł.