Maglownica to potoczne określenie zębatkowej przekładni kierowniczej przenoszącej ruch kierownicy na mechanizm zwrotniczy, w konsekwencji czego następuje skręt kół. Maglownica jest stosowana w większości współczesnych samochodów.
Zębatkowe przekładnie kierownicze są tak zaprojektowane, aby wytrzymywały przebiegi co najmniej 100 tys. km. W praktyce okazuje się często, iż uszkodzeniom ulegają już w granicach 50-70 tys. km. Dzieje się tak głównie ze względu na częste przeciążenia w postaci uderzeń pochodzących od przeszkód spotykanych na drodze, np. po najeździe na krawężnik, próg zwalniający lub przy przejeżdżaniu przez ubytki nawierzchni ze skręconymi kołami.
Najczęściej spotykanym objawem zużycia jest luz w przekładni, który odczuwa się na kole kierownicy. Niekiedy można usłyszeć również charakterystyczne stuki podczas kręcenia kierownicą oraz przy przejeżdżaniu przez nierówności (szczególnie przy dużym zużyciu przekładni).
Koszt naprawy zębatkowej przekładni kierowniczej może być wysoki i wynieść nawet kilka tysięcy złotych, w zależności od tego, gdzie zlecimy usługę (w warsztacie czy w autoryzowanym serwisie). Często lepszym rozwiązaniem jest oddanie maglownicy do punktu regeneracji. Koszt regeneracji waha się zazwyczaj w granicach 500-1000 zł (do ceny należy doliczyć 200–400 zł za demontaż i ponowny montaż regenerowanej maglownicy).