Łożysko jest elementem podtrzymującym część łożyskowaną w taki sposób, aby umożliwić jej ruch obrotowy. Łożysko koła neutralizuje ponadto opory toczenia pojazdu. W przypadku najbardziej obecnie rozpowszechnionych modeli samochodów z napędem na przednią oś, wymagane jest maksymalnie trwałe łożyskowanie współpracujących z nią kół, ze względu na znaczne obciążenia jakimi są one poddawane zarówno podczas jazdy na wprost, jak i w czasie wykonywanych manewrów kierownicą.
Jakie łożyska?
Obecnie w pojazdach przednionapędowych stosowana jest trzecia generacja bezobsługowych, dwurzędowych kulkowych łożysk skośnych. Jest ona najbardziej rozbudowana technologicznie: łożyska trzeciej generacji stanowią połączenie piasty i zwrotnicy koła. W rozwiązaniach drugiej generacji łożysko było zintegrowane z piastą koła, w pierwszej natomiast montowało się je na „wcisk” w gniazdo zwrotnicy. Jeszcze wcześniej – przed upowszechnieniem się samochodów przednionapędowych, w pojazdach stosowane były toczne łożyska stożkowe (głównie w samochodach z tylnym napędem). Łożyska te miały jednak podstawowa wadę, którą była konieczność okresowej regulacji luzu osiowego oraz smarowania.
Co się psuje?
Dwurzędowe kulkowe łożyska skośne powinny technologicznie wytrzymywać nawet 15-letni okres eksploatacji. W praktyce jednak ich żywotność skracają m. in. uszkodzone uszczelnienia piasty koła, powodujące przedostawanie się różnego rodzaju zanieczyszczeń do ich wnętrza. Do awarii doprowadza również powierzchniowe zużycie materiału, z którego wykonane są łożyska (tzw. pitting).
Jak rozpoznać uszkodzenie?
Najbardziej charakterystycznym objawem jest „piszczenie” dobiegające ze strony piast kół. Znacznie bardziej niepokojącym objawem niewłaściwej pracy jednego z łożysk jest wibracja koła, przenoszona następnie na cały układ kierowniczy samochodu. Aby sprawdzić co uległo uszkodzeniu, należy unieść pojazd na podnośniku, a następnie poruszać przednimi kołami w kierunkach poprzecznym i równoległym do osi ich obrotu.
Jak wymieniać?
W przypadku łożyska trzeciej generacji wystarczy je odkręcić, a następnie przykręcić kilka śrub przy pomocy klucza dynamometrycznego. W starszych typach łożysk (szczególnie pierwszej generacji) uszkodzone łożyskowanie wymieniane jest przy użyciu prasy hydraulicznej (łożysko jest „wybijane”).