Reflektory ksenonowe (popularnie zwane po prostu ksenonami) to światła zaopatrzone w żarówki wypełnione gazem szlachetnym - ksenonem. Żarówki ksenonowe wykorzystują do generowania światła technologię łuku świetlnego (elektrycznego) powstającego pomiędzy dwiema elektrodami. W odróżnieniu od żarówki halogenowej, żarówka ksenonowa ma zdecydowanie wyższą wydajność świetlną przy wyraźnie mniejszym zużyciu energii elektrycznej. Nie emituje też prawie żadnego ciepła.
Brak konwencjonalnego żarnika sprawia, że trwałość żarówki ksenonowej jest nieporównywalnie większa w porównaniu do żarówki halogenowej. Podstawowa wada oświetlenia ksenonowego to konieczność wytworzenia odpowiednio wysokiego napięcia (rzędu 20.000 V) do jej zapalenia (funkcję tę spełnia zapłonnik) oraz stosunkowo długi czas osiągania pełnej sprawności świetlnej (ok. 5 sekund).
Pochodną reflektora ksenonowego jest reflektor biksenonowy (alternatywnie nazywany bi-xenon). Podstawowa różnia pomiędzy nimi polega na tym, że w przypadku pierwszego technologia ksenonowa wykorzystywana jest tylko do generowania świateł mijania (światła drogowe to tradycyjne reflektory), podczas gdy w reflektorach biksenonowych zarówno światła mijania, jak i drogowe, realizowane są przez ten sam reflektor. Specjalna ruchoma przesłona, zmieniając swoje położenie, modyfikuje strumień świetlny z krótkiego (światła mijania) na długi (światła drogowe).