Korektor siły hamowania to urządzenie umożliwiające zmianę działania hamulców zależnie od obciążenia tylnej osi pojazdu. Montowany jest blisko tylnej osi, gdzie umieszczany jest ładunek. Przy zwiększonym obciążeniu tylnej osi korektor zwiększa też siłę hamowania na tę oś, a co za tym idzie wzrasta skuteczność hamowania. Jego działanie jest równie ważne przy niskim obciążeniu: wtedy unika zablokowania kół tylnych i niekontrolowanego zarzucania tyłem pojazdu przy gwałtownym hamowaniu.
Korektory są szczególnie przydatne w samochodach o dużej ładowności. Urządzeń tych nie montuje się już jednak we współczesnych pojazdach wyposażonych w system ABS. Tam ciśnienie hamowania regulowane jest sterownikiem oddzielnie dla każdego koła. Wciąż jednak spotka się starsze samochody wyposażone zarówno w ABS jak i korektor siły hamowania. Chodzi o te modele, w których montowane były pierwsze generacje układu ABS, bez elektronicznego systemu EBD.
Ze względu na różne rozwiązania konstrukcyjne korektory siły hamowania dzielą sie na trzy grupy. Pierwszą z nich są korektory sterowane ciśnieniem w przewodach hamulcowych. Zapobiegają one nadmiernemu wzrostowi ciśnienia w niektórych przewodach hamulcowych lub zmieniają w sposób ciągły stosunek ciśnienia w przewodach przedniej i tylnej osi.
Kolejną grupą są korektory bezwładnościowe: zmiana ciśnienia w przewodach hamulcowych (zarówno osi przedniej jak i tylnej) następuje w ich przypadku w sposób ciągły i sterowana jest intensywnością hamowania. Trzecią grupę stanowią korektory sterowane obciążeniem osi. Uwzględniają one zmiany statycznych nacisków na osie pojazdu.
Najprostszy korektor siły hamowania zapobiegający blokowaniu się tylnych kół jest zwykłym zaworem ograniczającym ciśnienie (nie uwzględnia on zmiany statycznego obciążenia pojazdu). Taki zawór montowany jest na przewodach za pompą hamulcową.
Rozbudowaną wersją korektora siły hamowania jest zawór, w którym położenie tłoczka jest zależne także od statycznego obciążenia samochodu (obciążenia tylnej osi). Korektor jest wyposażony w dodatkowe dźwigienki sprzęgnięte z tylną osią za pomocą sprężynki. Przemieszczenia pionowe tylnej osi powodują naprężenia sprężyny i niewielkie ruchy dźwigienki. Ta ostatnie odpowiada za sterowanie przesuwem tłoczka w korektorze siły hamowania.