Jest to fachowe określenie sprężarki klimatyzacji, której zadaniem jest zapewnienie właściwego przepływu substancji (tzw. czynnika) w systemie oraz sprężanie jej do odpowiedniego ciśnienia wraz ze wzrastającą temperaturą pracy.
Jednymi z najbardziej istotnych elementów każdego kompresora są zawory. Pierwszy z nich służy do spuszczania oleju, drugi zaś pełni funkcję sterującą. Zaworu do spuszczania oleju używa się przede wszystkim do napełniania olejem wnętrza sprężarki klimatyzacji (służy również do przeprowadzania testów poprawności kompresora). Znacznie ważniejszy jest zawór sterujący (montowane są elektroniczne lub pneumatyczne). Odpowiada on za prawidłową wydajność kompresora. Jest bardzo wrażliwy na różnego rodzaju zanieczyszczenia, które mogą przedostać się do jego wnętrza przy nieumiejętnym odłączaniu sprężarki klimatyzacji.
W przypadku wystąpienia awarii sprężarki, konieczne jest jej rozebranie, a następnie wymiana m.in. zużytych łożysk, tarcz sprzęgłowych lub kół pasowych. Zakładane są również nowe uszczelnienia. Po ponownym zmontowaniu kompresora (śruby mocujące muszą być dokręcone z odpowiednim momentem), testuje się funkcjonowanie poszczególnych elementów. Końcowy etap stanowi montaż napędu sprężarki klimatyzacji.
Podczas montowania nowych podzespołów konieczne jest zachowanie odpowiednich luzów. W szczególności chodzi o właściwy dystans na łożyskach (tzw. luz wałka), korygowany za pomocą odpowiedniej podkładki dystansowej. Konieczna jest również regulacja tzw. przerwy powietrznej w zestawie koła pasowego. Jej odpowiednia wartość jest szczególnie istotna gdy klimatyzacja jest wyłączona i kompresor znajduje się w trybie gotowości ("stand by"). Przerwa powietrzna jest ustalana za pomocą specjalnego elementu kompensacyjnego. Dotyczy to również podzespołów koła pasowego: są one montowane przy użyciu pierścieni ustalających. Nieodpowiednie ustawienie luzów w poszczególnych elementach składowych sprężarki klimatyzacji, skutkuje jej niewłaściwym funkcjonowaniem, spadkiem wydajności lub nawet uszkodzeniem.
Nie ma konieczności kupowania nowego kompresora, ponieważ większość samochodowych sprężarek klimatyzacji zostało zaprojektowanych w taki sposób, aby można je było poddawać procesowi regeneracji (przed każdorazowym zakupem nowej sprężarki należy jednak sprawdzić, czy znajduje się on w grupie urządzeń, które można naprawiać).