Kolumna kierownicy to element układu kierowniczego służący do przenoszenia momentu obrotowego z koła kierownicy poprzez przekładnię na koła pojazdu. W najprostszym ujęciu to kolumna, która łączy kierownicę z przednią osią.
Nie jest to jednak zwyczajny kawałek rury. Dzięki badaniom biura badawczo-rozwojowego koncernu Mercedes w latach 60. i 70. rozpowszechniła się w motoryzacji idea konstruowania kolumny kierownicy w sposób teleskopowy, co znacząco podnosi poziom bezpieczeństwa biernego kierowcy pojazdu w trakcie kolizji. Wedle tego pomysłu kolumna kierownicy składa się i absorbuje część energii kinetycznej zderzenia, przez co chroni klatkę piersiową i głowę kierowcy.
Kolumna kierownicy umieszczona jest pod kątem do osi poziomej pojazdu, a dzięki mechanizmom jej regulacji (jedno- lub dwupłaszczyznowej) możliwym jest znalezienie optymalnego jej ustawienia dla indywidualnych potrzeb każdego kierowcy.