Koło zębate - co to jest?
Jeden z kluczowych elementów napędu samochodu, wykorzystywany do przenoszenia siły napędowej i zmiany momentu obrotowego z wału korbowego silnika na koła samochodu poprzez skrzynię biegów wykorzystująca koła zębate. Poprzez zazębianie się współpracujących ze sobą kół zębatych możliwe jest przenoszenie ruchu obrotowego (tym samym napędu) z jednego koła zębatego na drugie koło zębate. Zazębiające się koła zębate stosowane są w skrzyniach biegów. Stosunek liczby zębów dwóch współpracujących ze sobą kół zębatych tworzy przełożenie skrzyni biegów (np.: 24 zęby na kole zdawczym i 25 zębów na kole odbiorczym tworzy przełożenie 0.96:1). Dzięki zmianie ów stosunku (zmiana liczby zębów na kole odbiorczym) możliwe jest zwiększenie lub zmniejszenie liczby obrotów, a tym samym, modyfikacja wartości momentu obrotowego przenoszonego z wału korbowego na koła pojazdu. Koła zębate mogą mieć uzębienie proste (zęby prostopadłe do obwodu koła, jednocześnie stykają się dwa zęby) lub ukośne (nieustannie stykają się ze sobą trzy zęby, co wpływa na efektywniejsze przenoszenie momentu obrotowego). W zależności od ułożenia powierzchni uzębionej względem płaszczyzny koła wyróżnia się kola zębate proste (powierzchnia uzębienia jest prostopadła do płaszczyzny koła) i stożkowe (powierzchnia uzębiona jest ukośna wobec płaszczyzny koła).