Koło pasowe wału – co to jest?
To element, którego zadaniem jest napędzanie alternatora, wspomagania układu kierowniczego oraz kompresora klimatyzacji (jeśli występuje) przez pasek wielorowkowy. Zbudowane jest z dwóch części, które łączy guma sprężysto-tłumiąca mająca na celu tłumienie drgań. W najnowszych konstrukcjach poddawanych większym drganiom skrętnym ze strony wału korbowego, stosowane jest koło pasowe z dodatkowym tłumikiem drgań TVD.
Jakie koła?
Współczesne koła pasowe montowane są w dwóch odmianach, jako tzw. typ otwarty lub zamknięty. Typ otwarty stosowany jest w silnikach benzynowych, natomiast zamknięty w jednostkach wysokoprężnych.
Co się psuje?
Symptomy uszkodzenia koła pasowego mogą być różne od np. głośnej pracy paska wielorowkowego, poprzez jego zsuwanie się, po wyraźne zwiększenie się poziomu drgań.
Kiedy sprawdzać i wymieniać?
Stan techniczny koła pasowego powinno się sprawdzać co około 60 tysięcy km przebiegu lub przy każdorazowej wymianie paska wielorowkowego. Podczas montażu nowego koła pasowego nie wolno stosować starych śrub, ponieważ większość kół pasowych mocowanych jest za pomocą jednorazowych (odkształcalnych) śrub. Na szybsze zużycie się koła pasowego ma również wpływ zastosowanie zbyt dużego lub zbyt niskiego momentu, z którym jest ono dokręcane.