Kolektor ssący element, którego podstawowym zadaniem jest doprowadzanie powietrza lub mieszanki paliwowo-powietrznej z kanału dolotowego do cylindrów silnika. W większości przypadków łączy on również z tym ostatnim szereg urządzeń pomocniczych, np. filtr, nagrzewnicę czy chłodnicę.
Kolektor ssący ma formę przewodu wykonanego z metalu (aluminium) bądź tworzywa sztucznego, który jest następnie podłączany do głowicy silnika.
Jedną z najczęstszych usterek jest rozszczelnienie się uszczelek pod kolektorem. W konsekwencji do silnika kierowany jest niekontrolowany dopływ powietrza, co skutkuje jego nierówną pracą na biegu jałowym, słabszymi osiągami czy odgłosami przypominającymi syczenie, które dobiegają z okolic kolektora. W celu upewnienia się czy mamy do czynienia z rozszczelnioną uszczelką, można polać ją gorąca wodą. Inną przyczynę nieodpowiedniej pracy kolektora ssącego stanowi gromadząca się w nim podczas codziennej eksploatacji warstwa nagaru. W skrajnych sytuacjach powstałe zanieczyszczenia prowadzą do całkowitego zatkania nie tylko samego kolektora, ale również kanałów ssących w głowicy oraz zaworu EGR. Aby temu zapobiec należy systematyczne czyścić kolektor, jak również wymienione elementy.