Klimatyzacja: element wyposażenia samochodu, umożliwiający obniżenie temperatury w układzie wentylacji samochodu względem temperatury powietrza, które do układu trafia (temperatury otoczenia). Rozróżnia się:
Podstawowe elementy układu klimatyzacji to:
Układ klimatyzacji dzieli się na część wysokociśnieniową i niskociśnieniową. Kompresor klimatyzacji spręża czynnik w układzie do wysokiego ciśnienia, co powoduje jego obieg. Gdy czynnik wydostaje się ze sprężarki pod wysokim ciśnieniem rozgrzewa się. Dlatego trafia do skraplacza, zwanego chłodnicą klimatyzacji umieszczonego z przodu pojazdu. Dzięki temu oraz wentylatorowi czynnik sie schładza. Jak sugeruje nazwa, w skraplaczu czynnik zmienia stan skupienia z gazowego w ciekły, czyli jest skraplany. W takim stanie trafia do osuszacza, w którym następuje oddzielenie od płynnego czynnika roboczego zanieczyszczeń mechanicznych, pary wodnej i cząstek powietrza. Czynnik nadal znajduje się pod wysokim ciśnieniem.
Kolejnym etapem jest rozprężenie czynnika, które następuje w zaworze rozprężającym, nierzadko zintegrowanym z osuszaczem. W wyniku rozprężenia czynnik gwałtownie obniża swoją temperaturę trafiając do parownika, który wygląda i działa jak mała chłodniczka powietrza, przez którą przepływa strumień powietrza generowany przez wentylator. Powietrze, które ma trafić do kabiny zostaje schłodzone dzięki obecności parownika w kanale wentylacji. Parownik pełni podobną, choć odwrotną funkcję do nagrzewnicy w układzie ogrzewania. Czynnik klimatyzacji po rozprężeniu w parowniku zostaje zassany przez pracujący kompresor i proces się powtarza.