Kierownica wielofunkcyjna służy, podobnie jak tradycyjna, do kierowania pojazdem. W odróżnieniu jednak od tej ostatniej spełnia jeszcze szereg innych funkcji, pozwalając na lepsze skupienie na drodze poprzez możliwość sterowania urządzeniami zamontowanymi w pojeździe, bez konieczności odrywania rąk z jej wieńca.
Czym da się sterować?
W większości nowoczesnych samochodów klasy średniej kierujący może sterować zestawem audio, telefonem, a także kompletnym menu pokładowym (m. in. tempomatem). Kierownice montowane w luksusowych modelach (np. Mercedesie klasy S, czy Jaguarze XK), są ponadto podgrzewane, a kierujący może przy ich pomocy wybierać poszczególne przełożenia. Do tego celu służą specjalne manetki, po naciśnięciu których następuje szybka zmiana biegów w przód, lub w tył.
Jaka kierownica – samochody seryjne
We współczesnych samochodach kierownice mają różny kształt. Np. w Fiacie 500 wieniec jest lekko spłaszczony z góry i z dołu. W jednej z wersji Citroena C4 montowano kierownicę z nieruchomym (nie obracającym się) środkiem – obracał się tylko wieniec, reszta zaś stanowiła całość z kolumną kierownicy i deską rozdzielczą (podobny patent był już stosowany w C "czwórce" już w latach 30. XX wieku).
Jaka kierownica – samochody sportowe
Najbardziej wielofunkcyjne są kierownice aut wyścigowych. W bolidach Formuły 1 (poza nietypowym kształtem), wbudowano w nie sporo przycisków. Służą one zarówno do kierowania pojazdem – w tym m.in. zmiany przełożeń, czy ustawiania zawieszenia, jak również komunikowania się z serwisem. Po wybraniu odpowiedniego przycisku, kierujący może również ugasić pragnienie.
Jaka kierownica – bez kierownicy
W tzw. auta autonomicznych, czyli nie wymagających ingerencji kierującego, kierownica może okazać się zbędna. Aby dotrzeć do wybranego miejsca wystarczy wybrać trasę korzystając z rozbudowanej nawigacji GPS, a następnie wcisnąć guzik "start". Co więcej, w takich samochodach nie tylko kierownica będzie zbędna, ale również kierujący, który zostanie sprowadzony wyłącznie do roli pasażera.