Kickdown to specjalny tryb pracy automatycznej skrzyni biegów, inaczej nazywana wymuszoną redukcją przy przyspieszaniu. Steruje nim moduł w skrzyni, który po wdepnięciu pedału gazu przez kierowcę rozumie jego manewr jako chęć gwałtownego przyspieszenia i stara się do niego doprowadzić poprzez zmianę biegu na niższy i pracę silnika na wyższej, optymalnej prędkości obrotowej.
W starszych konstrukcyjnie skrzyniach biegów, sterowanych hydraulicznie, funkcja kickdownu realizowana była przez przycisk ulokowany w podłodze pojazdu, pod pedałem przyspieszania, który w razie konieczności wciskany był razem z pedałem gazu (efekt znany też jako "drugie dno" pedału gazu). W najnowszych konstrukcjach funkcja ta realizowana jest całkowicie przez elektronikę.
Według powszechnej opinii korzystanie z kickdownu przyspiesza zużycie automatycznych przekładni, w szczególności tych bezstopniowych, czyli CVT. Z drugiej strony funkcja ta pozwala wydajniej wykorzystać parametry silnika i prowadzi do pracy w optymalnym przedziale obrotów.