Kąt wyprzedzenia wtrysku to ważne pojęcie określające pracę silnika wysokoprężnego. To kąt obrotu/wychylenia wału korbowego pomiędzy momentem, gdy rozpoczyna się wtrysk paliwa, a położeniem, gdy tłok osiągnie Górne Martwe Położenie (GMP). Wtrysk paliwa zawsze musi rozpoczynać się tuż przed osiągnięciem przez tłok GMP, by mieszanka paliwowo-powietrzna miała wystarczająco dużo czasu, by w pełni się zapalić. Czas pomiędzy dostarczeniem mieszanki paliwowo-powietrznej a samozapłonem nazywamy zwłoką zapłonu. To między innymi od niej zależy kąt wyprzedzenia wtrysku w silniku.
Choć to rzadko poruszana kwestia, kąt wyprzedzenia wtrysku jest jednym z podstawowych parametrów pracy silnika wysokoprężnego. Zależą od niego nie tylko osiągi, ale i zużycie paliwa, a przez to również emisja szkodliwych substancji do atmosfery. Odpowiedni kąt wyprzedzenia wtrysku jest liczony przez komputer na podstawie sygnałów z czujników w silniku.