Kadłub silnika – co to jest?
To element nazywany również blokiem cylindrowym lub w wersji skróconej – blokiem. Wykonuje się go w formie odlewu żeliwnego lub ze stopów aluminium. W kadłubie oraz głowicy znajdują się główne elementy silnika, takie jak mechanizm korbowy i rozrząd.
Jak jest zbudowany?
Podczas pracy jednostki napędowej, jej kadłub jest narażony na niebezpieczne naprężenia i odkształcenia. Musi on zatem charakteryzować się odpowiednią sztywnością, uniemożliwiającą np. uszkodzenie łożysk czy innych elementów silnika. W praktyce stosowane są dwa podstawowe rodzaje kadłubów: niedzielone lub dzielone. W przypadków tych pierwszych, zwanych również tunelowymi, ich wnętrze jest jednorodne i pozbawione przegród (stosuje się je silnikach o małej mocy). Z kolei w jednostkach dużej mocy, odpowiednią sztywność kadłuba uzyskuje się dzięki zastosowaniu poprzecznych użebrowanych przegród. Kadłub jest wtedy podzielony na trzy części, w których mieszczą się blok cylindrowy, skrzynia korbowa oraz podstawa zamykająca skrzynię korbową.
Jak chłodzony?
Kadłub silnika może być chłodzony zarówno powietrzem, jak i cieczą. W zależności od rodzaju chłodzenia stosowana jest również różna technika wykonania cylindrów (niezależnie od rodzaju chłodzenia kadłuba, blok cylindrów jest zawsze otoczony cieczą chłodzącą). Wyróżnia się tzw. cylindry suche oraz mokre.
Cylindry suche – zalety i wady
W przypadku suchych cylindrów stosowany jest odlew kadłuba z oprawami cylindrów, w które wciska się tuleje cylindrowe. Te ostatnie są cienkie i dają się wciskać w rozwiercone otwory cylindrowe. W ten sposób nie mają one bezpośredniej styczności z cieczą chłodzącą – stąd ich nazwa, ale również niedogodność: są one gorzej chłodzone od tzw. mokrych. Zaletą jest natomiast większa sztywność oraz możliwość zredukowania odległości pomiędzy poszczególnymi cylindrami.
Cylindry mokre – zalety i wady
Z kolei tzw. cylindry mokre charakteryzują się tulejami wciskanymi bezpośrednio do kadłuba silnika. W odróżnieniu od suchych są one otoczone przez tzw. płaszcz chłodzący, co zapewnia lepsze chłodzenie. Kolejną zaletą cylindrów mokrych jest duża łatwość wymiany ich tulei. Wadę stanowi natomiast mniejsza sztywność oraz konieczność stosowania większych odległości pomiędzy poszczególnymi cylindrami.