Jest to chłodnica będąca częścią kanału dolotowego, której celem jest schłodzenie sprężonego powietrza trafiającego do turbosprężarki. W większości przypadków intercooler jest w stanie schłodzić sprężone powietrze o około 40 st. C, co w konsekwencji skutkuje około 15–20 procentowym przyrostem mocy. Intercooler jest montowany praktycznie we wszystkich współczesnych silnikach z doładowaniem. Znajduje się on pomiędzy sprężarką a cylindrami silnika.
Ze względu na niskie osadzenie intercoolera (tuż za przednim zderzakiem), jest on narażony na uszkodzenia mechaniczne, w szczególności uderzenia kamieniami spod kół poprzedzających pojazdów na drodze. Uszkodzenia mogą powodować wszelkiego rodzaju nieszczelności samego intercoolera, jak i wszystkich przewodów doprowadzających i odprowadzających. Powodują one zakłócenia w spalaniu mieszanki i nieprawidłową pracę silnika. Na skutek nieszczelności może dojść również do uszkodzenia turbosprężarki, która nie może wytworzyć żądanego ciśnienia w układzie.
Okresowo należy sprawdzać stan przewodów doprowadzających powietrze do intercoolera i w przypadku zaobserwowania uszkodzeń wymieniać na nowe. Co ok. 200 tys. km powinno się przeczyścić intercooler z nagromadzonego oleju oraz wody. Intercooler należy bezwzględnie wymienić po jego mechanicznym uszkodzeniu (np. po stłuczce). Na rynku dostępne są zarówno intercoolery fabrycznie nowe, jak i regenerowane.