Inteligentna poduszka powietrzna – co to jest?
To rozbudowana technologicznie wersja powszechnie znanego airbagu, który uruchamia się w zależności od rodzaju kolizji i prędkości, z którą porusza się pojazd. W najbardziej zaawansowanych wersjach, czujnik poduszki uwzględnia również masę kierowcy lub pasażera.
Jak to działa?
Elektroniczny moduł sterujący zbiera informacje o masie osoby zajmującej fotel, o położeniu fotela, rejestruje prędkość auta, a także opóźnienie podczas zderzenia. W przypadku niewielkiej prędkości podczas zderzenia, poduszka się nie napełni – zadziałają wyłącznie pasy z napinaczami. Przy większej prędkości napełnia się poduszka, ale tylko w części swojej objętości. Całkowite napełnienie airbagu następuje jedynie przy silnym i nagłym uderzeniu. Ten sam moduł sterujący decyduje czy ma zadziałać poduszka dla pasażera na przednim fotelu, co pozwala uniknąć sytuacji, kiedy podczas zderzenia napełniały się obie poduszki, nawet jeśli fotel pasażera był pusty (w przypadku tradycyjnych airbagów).
Czołowe, boczne, kurtyny – w jakiej kolejności?
Standardowo w pojazdach montowane są dwa czołowe airbagi – kierowcy i pasażera. W samochodach klasy średniej znajdziemy również boczne poduszki oraz boczne kurtyny chroniące głowę. W luksusowych autach montuje się ponadto boczne airbagi dla pasażerów podróżujących na tylnej kanapie. Działaniem poszczególnych poduszek powietrznych zawiaduje komputer pokładowy. Podczas zderzenia czołowego napełniają się airbagi czołowe, przy kolizji bocznej – boczne.
Poduszki wielofunkcyjne – jak to (teoretycznie) działa?
Obecnie testowane są duże poduszki, zapewniające kompleksową ochronę ciała kierowcy i pasażerów. Tzw. wielofunkcyjne airbagi działałyby etapowo: w pierwszej fazie uderzenia rozwijałaby się poduszka ochraniająca nogi, następnie część przeznaczona dla głowy, w trzeciej zaś część chroniąca klatkę piersiową.