Indeks prędkości (ang. Load Index) to kod numeryczny wytłoczony na ścianie bocznej opony, określający maksymalne obciążenie na koło wyrażone w kilogramach, jakie może być przeniesione przez oponę przy maksymalnej dopuszczalnej dla opony prędkości, wg. indeksu prędkości. Indeksy nośności i prędkości są od siebie ściśle zależne, dlatego ich kody umieszcza się na oponie jako jeden ciąg znaków - np. 91T, co oznacza nośność do 615 kg i prędkosć do 190 km/h.
Kod ten jest wyrażony przez 2- lub 3-cyfrową liczbę. W pewnym sensie indeks nośności można uznać za parametr określający wytrzymałość opony w najbardziej niesprzyjających dla niej warunkach. Warto wiedzieć, że indeks nośności nie ma żadnego policzalnego odniesienia do rzeczywistej nośności, dlatego też nazywa się indeksem. By sprawdzić nośność opony na podstawie indeksu, należy skorzystać z tabeli indeksów nośności.
Oczywiście, ale znacznie bardziej wtedy, kiedy stosuje się zamienniki opon (niefabryczne), również zamienniki rozmiaru opon. Należy kupować zawsze ogumienie z indeksem odpowiadającym danemu pojazdowi lub wyższym. Zakup opony z niższym indeksem nośności może skutkować m.in.
Warto zaznaczyć, że założenie opon o wyższym indeksie nośności niesie za sobą pewne zalety, ale i wady. Do zalet należy lepsza przyczepność, stabilność i trwałość. Do wad wyższa cena, większe opory toczenia, niższy komfort resorowania.
Przykładowe indeksy nośności: