HSA – co to jest?
To układ (z ang. Hill Start Assist) wspomagający ruszanie pod górę. W najczęściej stosowanej wersji (znanej również pod nazwami Hill Hold Control, Hill Hold Assist Control czy Hill Launch Assist), stanowi rozbudowanie powszechnie stosowanego układu stabilizacji toru jazdy (ESP), poprzez utrzymywanie podwyższonego ciśnienia w układzie hamulcowym, po zdjęciu przez kierowcę nogi z hamulca podczas ruszania na wzniesieniu. W pojazdach spotyka się również inne układy wspomagające ruszanie pod górę. Po naciśnięciu odpowiedniego przycisku uaktywniają się one nie tylko na wzniesieniu, ale po każdym zatrzymaniu pojazdu (rozłączają się automatycznie przy ponownym ruszeniu). Systemy te działają poprzez hydrauliczny układ hamulcowy lub elektryczny hamulec postojowy. Jak to działa? Asystent HSA aktywuje się dzięki czujnikowi nachylenia, który wykrywa pozycję samochodu na wzniesieniu o określonym nachyleniu. Kierujący po zatrzymaniu wciska maksymalnie sprzęgło i trzyma nogę na hamulcu. Podczas ponownego ruszania ciśnienie w układzie hamulcowym jest nadal podtrzymywane przez kilka sekund i hamulce są zablokowane (bez potrzeby użycia hamulca ręcznego). Kierujący może ruszyć bez obawy o niekontrolowane stoczenie się ze wzniesienia. Wadą tej wersji układu wspomagającego ruszanie pod górę, jest jego krótkotrwała aktywacja trwająca zaledwie kilka sekund.
Hydrauliczny układ hamulcowy czy hamulec postojowy?
W niektórych modelach Mercedesa, Volkswagena i Hyundaia asystent wspomagania ruszania pod górę włącza się automatycznie po każdym zatrzymaniu auta (nie tylko na wzniesieniu). Warunkiem jest jednak naciśnięcie przycisku znajdującego się obok dźwigni hamulca postojowego. W odróżnieniu od układu HSA, asystent ten nie ma ograniczenia czasowego, a hamulec jest płynnie zwalniany po załączeniu sprzęgła lub po dodaniu gazu (w pojazdach z automatyczną skrzynią biegów). Z kolei w Subaru i BMW aktywacja asystenta wspomagania ruszania pod górę odbywa się poprzez hamulec postojowy.