Układ kontroli prędkości zjazdu ze wzniesienia - element wyposażenia samochodów typu SUV/terenowe, który ma na celu ograniczenie prędkości zjazdu z dużego wzniesienia i ułatwienie kontroli pojazdu w tej sytuacji. Uruchamiany jest układ hamulcowy ABS i przeciwpoślizgowy ESP. Z reguły te systemy nie pracują przy niskiej prędkości, dlatego HDC jest odrębnym układem.
Systemy ABS i ESP działają w taki sposób, by auto poruszało się po obranym torze jazdy zgodnie z kątem skrętu kierownicy i przy minimalnej, bezpiecznej prędkości. Prędkość jest regulowana automatycznie, zależnie od nachylenia zjazdu – im większe, tym prędkość jazdy niższa.
Aktywacja systemu odbywa się zazwyczaj ręcznie przyciskiem lub automatycznie, kiedy czujniki rozpoznają wzniesienie. Auto porusza się z określoną przez system prędkością do momentu aż zjedzie ze wzniesienia lub kierowca naciśnie na pedał gazu. Pedałem gazu można też chwilowo zwiększyć prędkość zjazdu bez wyłączania systemu. Przyciskiem można dezaktywować system, kiedy kierowca stwierdzi, że nie jest mu potrzebny.
Układ kontroli zjazdu powinien być stosowany przede wszystkim na luźnym lub kamienistym podłożu, kiedy kontrola nad samochodem jest najtrudniejsza. Zaleca się go kierowcom bez doświadczenia jazdy w terenie. Jest szczególnie przydatny w samochodach z automatyczną skrzynią biegów, kiedy napęd nie ma dużego momentu hamującego oraz w samochodach niewyposażonych w reduktor.