Jest to rodzaj zaczepu, fachowo nazywanego sprzęgiem, stosowanego w celu ciągnięcia przyczepy lub holowania innego pojazdu.
Podstawowe parametry techniczne haka holowniczego:
Hak holowniczy daje się zamontować w prawie każdym samochodzie (wyjątek stanowią auta sportowe lub niektóre hybrydowe i elektryczne, a także wybrane modele segmentu A i B).
Jak montować?
W przypadku starszych rocznikowo samochodów założenie haka jest stosunkowo łatwe (w niektórych modelach konieczne jest wycięcie otworu w zderzaku lub jego zdjęcie oraz demontaż tapicerki bagażnika). W pojazdach począwszy od rocznika 2004 montaż haka jest bardziej utrudniony. Poza założeniem haka, konieczne jest bowiem zastosowanie specjalnego modułu, dzięki któremu będzie prawidłowo funkcjonować instalacja elektryczna przyczepy.
Niewłaściwy montaż będzie skutkować pojawianiem się błędnych komunikatów z komputera pokładowego samochodu. Pominięcie modułu i proste (bezpośrednie) podłączenie wiązki elektrycznej przyczepy do tylnych świateł, spowoduje sygnalizację przeciążenia instalacji elektrycznej przez komputer pokładowy.
Po montażu trzeba udać się na obowiązkowe badanie techniczne w stacji kontroli pojazdów. Diagnosta sprawdza odpowiednie mocowanie oraz prawidłowe działanie instalacji elektrycznej przyczepy. Następnie należy wypełnić wniosek o wpisanie do dowodu rejestracyjnego adnotacji potwierdzającej przystosowanie auta do ciągnięcia przyczepy i złożyć go we właściwym Wydziale Komunikacji.
Zgodnie z dyrektywami unijnymi, wszystkie montowane haki holownicze muszą charakteryzować się odpowiednimi parametrami. Średnica kuli haka nie może być mniejsza niż 49,61 mm i większa niż 50 mm. Z kolei średnica ramienia pod kulą musi mieścić się przedziale pomiędzy 27 mm i 29 mm. Sprecyzowana została też minimalna odległość pomiędzy środkiem kuli holowniczej a zderzakiem: według przepisów wynosi ona 60 mm. Zabronione jest montowanie nowych haków z kulą osadzoną na stałe i jeżdżenia z końcówką niewykorzystywanego, składanego sprzęgu wystającą poza zderzak. Wyjątek stanowią auta zarejestrowane przed wprowadzeniem tych wymogów (do 2003 roku). Na właścicieli został jednak nałożony nakaz nakładania na kulę specjalnego czerwonego kapturka.