HHO – co to jest?
Generator HHO (z ang. Hybrid Hydrogen Oxygen), jest to urządzenie pozwalające na spalanie, poza właściwym dla danego silnika paliwa (najczęściej jest to olej napędowy), mieszaniny wodoru i tlenu. Urządzenia te są stosowane już od wielu lat w samochodach jeżdżących m.in. w USA, można je również zainstalować w naszym kraju (montowane są wyłącznie w pojazdach z silnikami wysokoprężnymi). Głównym celem stosowania generatorów HHO, jest ograniczenie zużycia paliwa (w zależności od silnika w granicach do 20%).
Jak to działa?
Po doprowadzeniu do urządzenia prądu z alternatora, następuje elektroliza wody pobieranej ze zbiornika samochodowego. W wyniku tego procesu powstaje niewybuchowa mieszanka wodoru i tlenu, określana mianem gazu HHO. Mieszanka ta jest następnie doprowadzana do układu dolotowego silnika. Wraz z zasysanym powietrzem oraz klasycznym paliwem (olejem napędowym), trafia do komory spalania jednostki napędowej. Ilością gazu doprowadzanego do układu dolotowego silnika – w zależności od jego pojemności skokowej i mocy, zawiaduje odpowiedni sterownik.
Jak obsługiwać?
Generatory HHO są bezpieczne i nieszkodliwe dla silnika samochodu, pod warunkiem odpowiedniego ich serwisowania. Co ok. 1 tys. km należy dolewać do zbiornika wody destylowanej, a co 25 tys. km dokonywać szczegółowego przeglądu generatora wraz z jego dokładnym czyszczeniem.
Ile to kosztuje?
Instalacja generatora HHO (wraz z odpowiednim sterownikiem) w samochodach osobowych, kosztuje w granicach 3 tys. zł, w zależności od pojemności skokowej silnika i stopnia skomplikowania montażu. W przypadku np. vana ceny mogą przekraczać 4 tys. zł.