Front Wheel Drive (FWD) to oznaczenie napędu na przednią oś. Jest to napęd stosowany pierwotnie i powszechnie w tanich autach z silnikiem umieszczonym z przodu, z reguły poprzecznie, ale przeniesiono je na niemal każdy segment. FWD nie używa się właściwie tylko w samochodach terenowych ze skrzynią rozdzielczo-redukcyjną, ponieważ komplikowałoby to, zamiast upraszczać, budowę układu przeniesienia napędu. Za to często to rozwiązanie trafia do aut dostawczych.
Budowa FWD pozwala ograniczyć wielkość całego układu napędowego, czyli silnika ze sprzęgłem, skrzynią biegów i mechanizmem różnicowym, który jest wbudowany w skrzynię biegów. Z niego, czyli z obudowy skrzyni wychodzą półosie na koła. Wyeliminowany całkowicie jest tu wał napędowy, jak w samochodach z napędem RWD.
FWD ogranicza przede wszystkim zajmowaną powierzchnię podwozia i skupia wszystkie elementy w jednym miejscu, dlatego używa się też określenia napędu zblokowanego. Warto jednak wiedzieć, że choć to określenie jest słuszne, to nie musi oznaczać wyłącznie napędu przedniego, ale także tylny z silnikiem umieszczonym centralnie lub z tyłu.
Przedni napęd zblokowany ma niezaprzeczalne zalety, a należą do nich m.in.:
Przedni napęd – jak większość motoryzacyjnych wynalazków – został opatentowany w USA. Pierwszym pojazdem z takim napędem był Cord L-29 z 1929 r., a pierwszym europejskim DKW F7 z 1931 r. Pierwszym wielkoseryjnym producentem aut z napędem FWD był Citroën, który od 1934 r. oferował model Traction Avant, a potem wprowadził to rozwiązanie do wielu swoich masowych modeli, m.in. 2CV i DS. W tym czasie firmy Volkswagen i Fiat oferowały masowe auta z napędem zblokowanym, ale z tyłu.
W latach 70.i 80. przedni napęd był uznawany za rozwiązanie nowoczesne, przez co wielu producentów na masową skalę stosowało to rozwiązanie, a trafiało tak samo do tanich aut miejskich, jak i sportowych, aż po luksusowe limuzyny. Cieszyło się coraz większym powodzeniem również w pojazdach dostawczych, gdzie użytkownicy docenili niską podłogę, prostotę serwisowania oraz wysoki komfort jazdy.