Element układu zasilania, odpowiedzialny za oczyszczanie paliwa z zanieczyszczeń mogących uszkodzić delikatne elementy układu wtryskowego. Najczęściej filtr paliwa ma postać metalowej puszki ulokowanej w komorze silnika, w podwoziu lub w zbiorniku paliwa przy pompie paliwowej.
Zasadnicze różnice w filtrach paliwa wynikają ze stosowanego paliwa. Rozróżnia się bowiem najprostsze filtry LPG, nieco bardziej skomplikowane filtry benzyny i najbardziej skomplikowane filtry oleju napędowego.
W filtrach przeznaczonych do diesli znajduje się dodatkowo separator wody, gdzie gromadzi się nadmiar oparów wody. Dlatego też zimą dochodzi niekiedy do zamarznięcia filtra. W silnikach benzynowych para wodna nie jest tak szkodliwa dla ich pracy jak w dieslach, które pracują na wysokim stopniu sprężania.
Filtry LPG dzieli się z kolei na filtry fazy ciekłej, czyli taki, który pracuje przed reduktorem oraz fazy lotnej, czyli ten, który oczyszcza LPG rozprężone do postaci gazowej.