Felga – co to jest?
To element nośny podwozia pojazdu, na który zakładane są opony. Zadaniem felgi jest przenoszenie sił z piasty koła na oponę, a także chłodzenie (wentylowanie) układu hamulcowego.
Z czego zrobiona?
Felgi montowane w pojazdach mogą być wykonane ze stali lub aluminium (zazwyczaj z dodatkiem magnezu). Felgi stalowe są tańsze i częściej stosowane. Ich zaletą jest łatwość naprawy, wadą zaś podatność na uszkodzenia mechaniczne. Z kolei felgi aluminiowe są lżejsze i bardziej wytrzymałe od felg stalowych (pozwalają ponadto na lepsze chłodzenie układu hamulcowego). Wadą felg aluminiowych jest ich cena oraz konieczność bardziej kosztownych napraw jedynie w warsztatach specjalizujących się w serwisie felg aluminiowych.
Jaki rozmiar?
Ważnym aspektem przy wyborze felg są rozmiary – ich średnica jest wyrażana w calach. W calach określa się też szerokość felg – im szersza felga, tym szerszą oponę da się na nią założyć. Należy przy tym unikać zbyt szerokich i zbyt wąskich opon w stosunku do szerokości felgi. W konsekwencji niewłaściwego doboru może dojść do ściągnięcia opony z felgi, ponadto zbyt szerokie koła trudno zmieścić w nadkolach.
ET – co to jest?
To odległość pozioma (określana również mianem odsadzenia), pomiędzy płaszczyzną montażu felgi do piasty, a płaszczyzną jej symetrii. Wyraża się ją w milimetrach. Zbyt duża wartość ET spowoduje, że felga będzie się ocierać o zacisk hamulcowy, nadkole lub inne elementy zawieszenia. Zbyt niskie ET skutkuje wystawaniem koła poza obrys pojazdu. W konsekwencji opona może ocierać się o błotnik, co doprowadzi do jej uszkodzeń.
Średnica otworu centrującego – co to jest?
To średnica otworu współpracującego z piastą, którą określa się w milimetrach. Felgi ze zbyt małym otworem nie da się zamontować na piaście koła, zbyt duży otwór z kolei nie będzie ściśle przylegał do piasty. Skutkuje to pojawianiem się niepożądanych drgań, a w skrajnym przypadku nawet ścięciem śrub mocujących. W przypadku zbyt dużego otworu rozwiązaniem może być zastosowanie pierścieni centrujących, których zadaniem jest niwelowanie luzu między otworem felgi a piastą.
Jak „czytać” felgę?
Typowe oznaczenie felgi: 6.5x16 5x108, określa jej parametry, gdzie 6.5 to szerokość wyrażona w calach, 16 – średnica (w calach), 5 – piasta felgi z pięcioma otworami montażowymi, 108 – średnica ( w milimetrach) okręgu utworzonego przez otwory montażowe.