Szukaj

Elektryczny hamulec postojowy EPB - co to jest?

EPB (z ang. Electric Park Brake) to hamulec postojowy, który jest aktywowany elektrycznie za pomocą przycisku, który uruchamia zaciski hamulca. Pozwala to wyeliminować tradycyjną dźwignię hamulca ręcznego uruchamianego w sposób mechaniczny.

Najpopularniejsze są dwa rozwiązania elektrycznego hamulca postojowego EPB. Pierwsze, opracowane przez firmę TRW, bazuje na elektrycznych silnikach umieszczonych w zaciskach tylnych hamulców. Poprzez specjalną przekładnię przesuwają one tłoczek, ściskając tarczę klockami hamulcowymi. Z kolei propozycja firmy ATE jest modyfikacją tradycyjnego rozwiązania z linkami. Zastosowany w nim tzw. centralny aktywator zastępuje tradycyjną dźwignię hamulca, ale samo hamowanie odbywa się za pomocą tradycyjnych linek.

Dwa lub trzy w jednym

Elektryczny hamulec postojowy EPB, poza swoim podstawowym przeznaczeniem, może również pełnić funkcję asystenta podjazdu pod wzniesienie (Hill Hold), a w bardziej rozbudowanych wersjach zapewniać automatyczne hamowanie pojazdu po zatrzymaniu (Auto Hold).

Zalety i wady

W odróżnieniu od mechanicznego hamulca ręcznego, który blokuje tylko koła jednej osi (najczęściej tylnej), EPB zwykle hamuje wszystkimi kołami w sytuacji awaryjnej. Wykorzystuje w tym celu zarówno układ hydrauliczny, jak i system ABS. Wpływa to na znaczącą poprawę skuteczności i bezpieczeństwa hamowania.

Podstawowym minusem jest jego awaryjność – szczególnie w okresie zimowym, kiedy dochodzi do zamarznięcia zacisków hamulcowych. Ponadto w silnikach sterujących pracą tylnych zacisków stosunkowo szybko zużywają się szczotki. W niektórych przypadkach może też dojść do trudności lub wręcz niemożności zwolnienia EPB – dzieje się tak np. w przypadku mocno rozładowanego akumulatora.

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 978

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł