E-sprzęgło – co to jest?
Jest to elektroniczny system sterowania sprzęgłem, dostosowany do potrzeb manualnej skrzyni biegów. E-sprzęgło ma wypełnić lukę pomiędzy tradycyjną przekładnią manualną a automatyczną skrzynią biegów, poprzez stworzenie możliwości jazdy zbliżonej do komfortowych warunków oferowanych przez samochody wyposażone w automatyczne przekładnie. Elektroniczny system sterowania sprzęgłem nie ingeruje w pracę skrzyni biegów – przełożenia nadal zmieniane są manualnie. Docelowo e-sprzęgło ma być montowane w samochodach wyposażonych w tryb Stop&Go.
Jak to działa?
Po zdjęciu nogi z pedału przyspieszenia, elektroniczne czujniki systemu wyłączają działanie tradycyjnego sprzęgła. Równolegle zostaje również ograniczony dopływ paliwa do silnika (do niezbędnego minimum) lub jego zablokowanie podczas pracy w trybie Stop&Go. W rozbudowanej wersji e-sprzęgła następuje również wspomaganie działania przekładni manualnej, poprzez minimalizowanie szarpnięć silnika przy wyłączaniu sprzęgła. Odbywa się to za pomocą specjalnego czujnika, który rejestrując każdorazową manualną zmianę biegów, przekazuje następnie informację do sterownika dostosowującego prędkość obrotową silnika.
Gdzie montowane?
Samochody wyposażone w elektroniczny system sterowania sprzęgłem, mają być tańsze od aut z automatycznymi skrzyniami biegów. Dzięki swojej konstrukcji e-sprzęgło można również montować w samochodach hybrydowych – do tej pory w autach takich napęd był przekazywany wyłącznie za pośrednictwem przekładni automatycznej.