Drążek ustalający – co to jest?
To element, którego podstawowym zadaniem jest ograniczanie poprzecznego lub skośnego przemieszczania wzajemnego ramy lub nadwozia pojazdu i jego osi, bądź też mostu napędowego czy zawieszonych niezależnie kół.
Kiedy stosowany?
Drążek ustalający montuje się w sytuacji, kiedy elementy zawieszenia nie mogą przejmować obciążeń bocznych i nie zapewniają wymaganego prowadzenia kół. Stosuje się go również wtedy, gdy boczne obciążenia zewnętrzne powodują niepożądane odkształcenia elementów resorujących.
Jak montowany?
Drążek ustalający jest w większości przypadków łączony z innymi elementami, za pomocą elastycznych przegubów osłabiających wstrząsy i tłumiących niepożądane drgania. Czasem jest on również wykorzystywany jako wahacz niezależnego zawieszenia kół. Drążek ustalający mogą zastępować inne elementy zawieszenia, jak np. stabilizator.
Ile drążków?
Standardowo w przednim lub tylnym zawieszeniu pojazdu stosuje się dwa drążki ustalające – działają one jako elementy stabilizujące. W nowszych konstrukcjach podwójne drążki zastępowane są pojedynczym poprzecznym. Jest nim usytuowany poprzecznie element określany nazwiskiem jego konstruktora, czyli drążek Panharda.
Jak to działa?
Drążek Panharda występuje w postaci stalowej rury o średnicy przynajmniej 30 mm. Jest on zamocowany po obu stronach (do masy resorowanej i nieresorowanej) na elementach gumowych. Podstawowym zadaniem tego drążka jest ograniczanie przemieszczenia się obu mas względem siebie, a także wzdłuż osi jezdnej napędzanej lub nienapędzanej.