Moc na kołach - jest to wartość mocy przenoszonej bezpośrednio na nawierzchnię, po której porusza się pojazd.
Teoretycznie wydawać by się mogło, że moc silnika podana w katalogu auta, to ta sama moc, która przenoszona jest na nawierzchnię. Jednak w praktyce, moc ta jest zdecydowanie niższa. Jest to spowodowane stratami, jakie generują opory układu napędowego. Są to wartości sięgające nawet 30 proc. Wartość strat jest uzależniona od konstrukcji pojazdu. Największe generują samochody z napędem 4x4. Dodatkowym czynnikiem powodującym większe straty jest automatyczna skrzynia biegów.
Moc mierzona na hamowni podwoziowej (rolkowej) to zawsze moc na kołach, jednak dla zobrazowania mocy silnika obliczane są także opory układu napędowego i wartość ta jest dodawana do wyniku, co w praktyce daje wynik mocy silnika. Należy jednak pamiętać, że jest to wartość jedynie przybliżona i teoretyczna. Powinna być traktowana raczej porównawczo niż obiektywnie.