Czujnik monitorujący bieżący poziom i zużycie oleju silnikowego, zastępujący manualne miarki w postaci bagnetu olejowego, zanurzonego w misie olejowej.
Czujniki poziomu oleju stosuje się w samochodach począwszy od lat 90., a pierwsze znalazły się m.in. w niektórych modelach producentów francuskich (np. Renault Laguna I). Pełniły one jednak wtedy wyłącznie funkcję pomocniczą: poziom oleju był wskazywany za pomocą wyświetlacza licznika kilometrów lub wskaźnika temperatury silnika, zaś do manualnego odczytu kontrolnego służyła tradycyjna miarka na bagnecie.
Obecnie w samochodach można spotkać dwa typy czujników monitorujących olej silnikowy, różniące się od siebie oferowanymi funkcjami. Pierwszy z nich to czujniki termiczne nadzorujące dwa najistotniejsze parametry oleju silnikowego, czyli jego poziom i temperaturę. Bardziej rozbudowane są czujniki pojemnościowe: nadzorują one dodatkowo stopień zużycia i jakość oleju silnikowego. Uczestniczą one m.in. w wykonywaniu przez komputer obliczeń, które w efekcie ustalają termin następnej wymiany oleju.
Sygnały z czujnika poziomu oleju silnikowego są przesyłane do sterownika jednostki napędowej, za pomocą dwóch (w przypadku czujników termicznych) lub trzech impulsów (czujniki pojemnościowe), modulowanych tzw. współczynnikiem wypełnienia impulsów PWM (z ang. Pulse Width Modulation). Pierwszy impuls dostarcza informację o aktualnej temperaturze oleju silnikowego, drugi powiadamia o jego poziomie, trzeci zaś – w przypadku czujników pojemnościowych, informuje kierującego o stopniu zużycia oraz jakości oleju silnikowego.
Pomiary temperatury, poziomu, stopnia zużycia oraz jakości oleju, są dokonywane w sposób ciągły, od włączenia zapłonu do wyłączenia silnika. W przypadku wykrycia przez czujnik zbyt niskiego poziomu oleju, na wyświetlaczu deski rozdzielczej pojawia się stosowna informacja, np. +1l, czyli "uzupełnij olej dolewając jeden litr".
Należy okresowo kontrolować funkcjonowanie czujników pomiaru parametrów oleju silnikowego. Ich diagnostyka rozpoczyna się od połączenia komputera ze sterownikiem silnika. W przypadku wykazania błędów na komputerze diagnostycznym, szczegółowo sprawdzana jest wiązka przewodów pomiędzy sterownikiem silnika a czujnikiem. Jest to ważne, ponieważ w przypadku czujników pomiaru parametrów oleju silnikowego montowanych w jednostkach wysokoprężnych, ich zasilanie odbywa się dwojako: od zapłonu prądem o napięciu 12V oraz ze sterownika silnika EDC (z ang. Electronic Diesel Control, napięcie 5V).