Ulokowany w kadłubie obszar każdego silnika spalinowego, w którym w trybie posuwisto-zwrotnym porusza się tłok, a tym samym następują wszystkie cykle pracy. W zależności od ułożenia cylindrów względem siebie, rozróżnia się silniki rzędowe, widlaste, boksery czy gwiazdowe i rotacyjne (stosowane w lotnictwie).
W przypadku silników samochodowych pojemność skokowa jest sumą pojemności cząstkowych wszystkich cylindrów. Warto jednak pamiętać, że pojemność skokowa nie jest pojemnością cylindra, lecz roboczą, czyli mierzaoną jako różnicę pomiędzy maksymalną i minimalną pojemnością cylindra, gdzie maksymalna jest wtedy, kiedy pracujący tłok znajduje się w dolnym martwym położeniu, a minimalna kiedy znajduje się w górnym martwym położeniu. Pojemność, jaką zajmuje tłok, nie jest wartością dodawaną do pojemności skokowej.
Za optymalną pojemność jednego cylindra uznaje się 0,5 litra, niezależnie od liczby cylindrów. Przy tej pojemności silnik pracyje najwydajniej, czyli uzyskuje wysoką moc przy umiarkowanym zużyciu paliwa. Dobre parametry uzyskuje się w silnikach o pojemności od 0,33 do 0,6 l. To dlatego tak powszechnie stosuje się generalnie silniki: