Ciśnienie, z jakim pompa oleju tłoczy olej silnikowy do układu smarowania silnika. Prawidłowym ciśnieniem podczas jazdy jest zakres od około 1,4 do nawet 3 barów. Są też przypadki, że prawidłowym ciśnieniem są 4 bary, natomiast na biegu jałowym może być bardzo niskie, np. 0,8 bara.
Każde auto wyposażone jest w układ kontrolujący ciśnienie oleju (czujnik) podłączony do kontrolki lub wskaźnika ciśnienia oleju. Jeśli ciśnienie jest zbyt niskie, a samochód nie ma wskaźnika, wówczas zapala się czerwona kontrolka z ikoną olejarki. Kontrolka ta zapala się również przed uruchomieniem silnika.
Gdy po uruchomieniu silnika kontrolka oleju nie gaśnie, należy natychmiast wyłączyć silnik. Oznacza to, że układ smarowania nie działa prawidłowo, a co za tym idzie, najbardziej newralgiczne elementy silnika (tłoki, cylindry) pozbawione są właściwego smarowania.
Kontrolka ciśnienia oleju zapala się także w czasie jazdy, kiedy układ smarowania traci sprawność lub kończy się olej silnikowy. By kontrolka zapaliła się z powodu niskiego poziomu oleju, musi być go znacznie mniej niż minimum na bagnecie olejowym.