Rodzaj wymiennika ciepła używanego do chłodzenia silników pracujących w pojazdach mechanicznych. Chłodnica ma formę panelu złożonego z poziomych lub pionowych cienkich rurek oraz odprowadzającego ciepło ożebrowania z cienkiej blachy.
Jak funkcjonuje?
Najczęściej stosowanym medium chłodzącym w układzie chłodzenia jest ciecz w postaci wodnego roztworu glikolu etylenowego. Przez panel chłodnicy przepływa również powietrze, samoistnie w czasie jazdy lub w sposób wymuszony za pomocą wentylatora, np. podczas postoju pojazdu.
Funkcjonowanie chłodnicy zapewnia z jednej strony obniżenie temperatury cieczy chłodzącej (poniżej punktu wrzenia), z drugiej natomiast pozwala utrzymać odpowiednią dla silnika – ok. 90 st. C. O regulacji decyduje termostat.
Przed chłodnicą często montuje się także skraplacz układu klimatyzacji, który jest chłodzony tym samym wentylatorem, który chłodzi ciecz chłodzącą silnik. Warto o tym pamiętać. Uruchomienie układu klimatyzacji uruchamia zawsze wentylator, a tym samym schładza silnik, niezależnie od pozycji termostatu.