Lampka ostrzegawcza koloru pomarańczowego z symbolem silnika z wiatrakiem. Ostrzega o nieprawidłowościach i awariach m.in. układu sterowania silnikiem, układu zapłonowego, paliwowego, wydechowego. Zwykle informuje o złym składzie mieszanki paliwowo-powietrznej, przerwach w zapłonie lub nadmiarze/niedoborze ciśnienia w którymś z obszarów silnika czy układu wylotowego. Kontrolka ta zapala się praktycznie zawsze, kiedy usterce ulegnie któryś z czujników lub czujnik ten wykryje nieprawidłowości w obszarze, za który odpowiada.
Zapalenie się kontrolki check engine bez objawów nieprawidłowej pracy silnika nie powinno zbytnio martwić, choć należy w miarę możliwości dość szybko zdiagnozować usterkę. Gorzej, kiedy kontrolka zapali się w momencie, gdy czuć, że silnik nie pracuje prawidłowo lub zacznie tak pracować po zapaleniu się kontrolki. Wówczas jazdę należy ukierunkować na mechanika, który zdiagnozuje usterkę.
W nowoczesnych samochodach kontrolka check engine zapala się czasami wraz z komunikatem o możliwości poważnej awarii silnika. Zwykle dzieje się tak w silnikach z turbodoładowaniem. Z reguły wystarczy przerwać jazdę, odczekać około godziny i problem znika.
Zdarza się także zapalanie się dwóch kontrolek równocześnie – check engine i EPC. Dotyczy to aut z Grupy Volkswagena. Kontrolka EPC wskazuje, że problem leży po stronie układu elektrycznego. Dodatkowo check engine informuje o tym, że usterka ta ma wpływ na pracę silnika. Wraz z kontrolką check engine może zapalić się także kontrolka ESP/TC. Dzieje się tak wtedy, kiedy sterownik silnika nie ma pełnej kontrolki nad procesem spalania.
Zobacz także: Kontrolka check engine w parze z EPC lub ESP – o co w tym chodzi?