Zawór BOV (upustowy) stosowany w układach doładowania silnika jest podobny w zasadzie działania do zaworu DV (dump valve), z tą różnicą, że nie pracuje w obiegu zamkniętym. Nadmiar ciśnienia doładowania w układzie dolotowym wyprowadzany jest do atmosfery, a nie do wirnika sprężarki. Zawór blow off valve odpowiada za charakterystyczne "parskanie" turbosprężarki.
Zawory blow off montuje się w silnikach po tuningu układu doładowania w miejsce zaworu DV lub silnikach samochodów sportowych. Mechanizmy sterowania, jakie stosuje się w zaworach upustowych, można podzielić na dwie grupy: tłoczkowe i membranowe. Pierwsze należą do najprostszych, ale jednocześnie do mniej precyzyjnych niż membranowe. Użycie membrany gwarantuje całkowitą szczelność mechanizmu sterowania, a także bardzo szybkie działanie. Dzięki swojej wysokiej skuteczności zawory membranowe używane są w sporcie wyczynowym. Nadają się do każdej wartości doładowania, zarówno minimalnej w układach soft turbo jak i przy ciśnieniu rzędu 3 bary.