Umieszczone najczęściej w bocznej krawędzi fotela lub w słupku B poduszki powietrzne mające za zadanie chronić ciało pasażera pojazdu przy uderzeniu bocznym. Dzięki zastosowaniu bocznych poduszek powietrznych obrażenia ciała, głównie klatki piersiowej, biodra i kończyn, odniesione przez pasażerów w czasie zderzenia są znacznie mniejsze niż w autach pozbawionych systemu bocznych poduszek powietrznych.
Pionierem w zastosowaniu bocznych poduszek powietrznych była marka Volvo. Po raz pierwszy wprowadziła je w 1995 roku w modelu 850 jako element systemu zabezpieczenia bocznego pod nazwą SIPS (Side Impact Protection System). W tym samym roku zadebiutował też model S40/V40, który był wyposażony standardowo w system SIPS i który dzięki temu był pierwszym na świecie samochodem z wynikiem 4 gwiazdek w teście Euro NCAP. Dwoma najważniejszymi elementami układu bocznych poduszek powietrznych są napełniane gazem poduszki i sterujące ich pracą czujniki. Dziś boczne poduszki są niemalże elementem podstawowym wyposażenia każdego pojazdu dopuszczonego do ruchu w Europie.