BLIS (z ang. Blind Spot Information System) – co to jest?
To system wykrywający obecność innego pojazdu w tzw. martwym polu, którego zasięgu nie obejmują lusterka boczne. System BLIS został opracowany przez Volvo w 2001 roku w ramach prac nad programem Volvo Safety Concept Car (SCC) i po raz pierwszy zastosowany w modelu S80.
Jak to działa?
BLIS zostaje włączony w momencie uruchomienia silnika. Jego gotowość potwierdza jednokrotne błyśnięcie lampek kontrolnych w drzwiach (system można wyłączyć naciskając przycisk BLIS na konsoli środkowej). BLIS aktywuje się po przekroczeniu przez kierowcę prędkości 10 km/h. Jego działanie jest możliwe dzięki kamerom cyfrowym umieszczonym w bocznych lusterkach. Standardowe pole „widzenia” systemu wyrywającego obecność innych pojazdów, to 9,5 m długości i 3 m szerokości. System BLIS działa nie tylko w ciągu dnia, ale także nocą. Rejestruje samochody poruszające się z prędkością od 20 do 70 km/h większą od pojazdu, w którym jest zamontowany. Układ reaguje w momencie wyprzedzania samochodu przez inne pojazdy lub szybkiego doganiania go przez inny pojazd.
Kiedy BLIS nie działa?
System nie uaktywnia się podczas pokonywania ostrych zakrętów, a także gdy pojazd cofa. BLIS zostaje również wyłączony po podłączeniu przyczepy do układu elektrycznego samochodu. Na niewłaściwą pracę systemu wykrywającego obecność innych pojazdów, mogą wpływać zabrudzenia pokrywające czujniki (ograniczone działanie lub uniemożliwienie ostrzegania kierowcy). Naprawa podzespołów systemu BLIS może być wykonywana wyłącznie przez specjalistyczny warsztat.