Szukaj

Bi-turbo - co to jest?

System turbodoładowania oparty na dwóch turbosprężarkach. Z reguły stosowany w silnikach o większej pojemności skokowej, od ok. 2,0 litra. Większa pojemność silnika niesie za sobą konieczność dostarczenia mu większych ilości powietrza. Kiedy jedna turbosprężarka nie wystarcza, producenci stosują dwie. Robi się to dwojako:

  • Turbodoładowanie równoległe – układ doładowania silników w układzie V lub boxer, z dwiema głowicami, gdzie na każdą głowicę przypada jedna turbosprężarka. Stosuje się wówczas dwie identyczne turbosprężarki. Możliwe jest też mieszanie/dzielenie głowic na turbosprężarki.
  • Turbodoładowanie szeregowe (sekwencyjne) – układ doładowania silników z reguły rzędowych, ale nie jest to reguła. Polega na zastosowaniu dwóch turbosprężarek o różnej wielkości, gdzie mniejsza odpowiada za niski zakres obrotów, a większa za wysoki.

Producenci stosują dla powyższych oznaczenia bi-turbo lub twin-turbo. Nie ma jednak reguły, czy mowa o doładowaniu szeregowym czy równoległym. Zazwyczaj doładowanie bi-turbo oznacza układ równoległy, a twin-turbo szeregowy, ale w ostatnich latach niemal wszyscy producenci oznaczają dowolne układy doładowania jako bi-turbo.

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 978

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł