Bezpieczniki samochodowe służą do ochrony instalacji elektrycznej pojazdu. Znajdują się one w specjalnych skrzynkach (niedużych pudełkach) zlokalizowanych w różnych miejscach - głównie w komorze silnika lub w desce rozdzielczej.
Skrzynki bezpiecznikowe zabezpieczone są pokrywkami. Zazwyczaj montowane są one na zatrzask. Pokrywkę najlepiej zdjąć używając do tego celu małego wkrętaka, którym podważa się zatrzask. Na zewnętrznej lub wewnętrznej stronie pokrywki znajdziesz opis rozmieszczenia gniazd bezpieczników – najczęściej stosowana jest forma rysunkowa, dzięki której można się zorientować, którego urządzenia dotyczy dany bezpiecznik.
W większości pojazdów bezpieczniki mają plastikowe obwoluty w różnych kolorach, odpowiadających natężeniu prądu zasilającego poszczególne urządzenia. W gamie kolorów znajdziemy: pomarańczowy - odpowiadający natężeniu 5A (amperów), brązowy – 7,5A, czerwony – 10A, niebieski – 15A, żółty – 20A, biały – 25A, zielony – 30A.
W przypadku konieczności zastąpienia przepalonego bezpiecznika musimy pamiętać, iż nie wolno montować w jego miejsce bezpiecznika o wyższym lub niższym natężeniu, zabronione jest także tzw. mostkowanie obwodu. Niedostosowanie się do tych wymogów może doprowadzić do poważnej awarii układu elektrycznego, a w skrajnym wypadku skutkować pożarem instalacji samochodowej.
Bezpieczniki najlepiej wyjmować niedużymi szczypcami metalowymi lub fabrycznymi, nierzadko umieszczonymi na pokrywie skrzynki bezpieczników. Należy chwycić bezpiecznik i pociągnąć go. W odwrotny sposób montuje się nowy bezpiecznik.
W sytuacjach wyjątkowych, kiedy nie dysponujesz zapasowym bezpiecznikiem o właściwym natężeniu prądu, ale wymiana jest niezbędna - np. nie działają światła w nocy - możesz posłużyć się bezpiecznikiem wymontowanym z innego obwodu, np. radia, sterowania elektrycznego wyposażeniem, itp. Ważne by był to bezpiecznik o tym samym natężeniu (ten sam kolor).