Szukaj

Belka skrętna - co to jest?

Belka podatna na skręcanie: typ zawieszenia półzależnego, stosowanego na tylnej osi nienapędzanej. Oznacza to, że ruch pionowy jednego koła w minimalnym stopniu wpływa na ruch drugiego koła tej samej osi – tylko w zakresie podatności belki na skręcanie.

Resorowanie odbywa się za pośrednictwem sprężyn śrubowych, a belka mająca postać ceownika, jest podatna na skręcanie i łączy dwa wahacze wleczone obu kół. Belka przyjmuje na siebie wszystkie siły, zarówno poprzeczne jak i podłużne i wykonuje zarówno ruch pionowy jak i boczny w niewielkim zakresie. Belka dzięki swojej konstrukcji pełni również rolę stabilizatora. Skręcanie belki następuje wraz z pionowym ruchem kół (wahaczy).

Jest to niezwykle prosta, a tym samym tania, zajmująca niewiele przestrzeni, niemal bezobsługowa i wytrzymała konstrukcja. Powszechnie stosowana jest w samochodach od segmentu A do C, rzadziej D.

Często belkę skrętną myli się z tylną osią resorowaną za pomocą drążków skrętnych, stosowaną w samochodach francuskich. W tego typu konstrukcji zawieszenia przy wzajemnym ruchu pionowym tylnych wahaczy podatne na skręcanie są wyłącznie drążki skrętne, a nie belka, która ma postać rury. 

Zalety belki skrętnej:

  • prosta i zwarta konstrukcja zabierająca niewiele miejsca,
  • niska masa i niewielkie masy nieresorowane,
  • znikome zmiany w geometrii kół podczas jazdy na zakrętach, wybojach i pod obciążeniem,
  • duży skok zawieszenia w porównaniu z osią wielowahaczową,
  • łatwość montażu i demontażu całego zawieszenia,
  • mała liczba elementów.

Wady belki skrętnej:

  • wzajemne oddziaływanie na siebie ruchów kół – mniejsza stabilność na nierównościach,
  • brak możliwości zmiany geometrii zawieszenia poprzez regulację,
  • przenoszenie drgań wynikających z pracy zawieszenia na nadwozie,
  • uszkodzenie wahacza często wiąże się z wymianą całej belki.

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 978

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł