Hamulec sterowany elektronicznie: rozwiązanie oparte na technologii lotniczej Fly by Wire, czyli całkowicie elektronicznej, bez udziału połączeń mechanicznych i hydraulicznych.
Pierwszą próbą wdrożenia techniki by Wire do układu hamulcowego było SBC (Sensotronic Brake Control) stosowane w samochodach Mercedesa na początku lat 2000, nie do końca z powodzeniem. Istotą układu Brake by Wire jest to, by w oparciu o dane płynące z pedału hamulca (siła nacisku, intensywność, szybkość), dobierana była odpowiednia siła hamowania na zaciskach hamulcowych sterowanych całkowicie elektrycznie. W teorii jest to najlepsze rozwiązanie, zwłaszcza przy uwzględnieniu pracy systemów przeciwpoślizgowych (ABS, ESP), jednak trudne warunki z jakimi mają do czynienia elementy układu nie pozwalają całkowicie wdrożyć tego rozwiązania do samochodów produkcyjnych.
W efekcie technologia BBW stosowana jest obecnie w hamulcach postojowych, gdzie wciśnięcie przycisku uruchamia elektryczne silniczki zaciskające klocki hamulcowe na tarczach, całkowicie z pominięciem pompy hydraulicznej. Warto podkreślić, że dotyczy to nie tylko tylnych, ale także przednich hamulców, z tą tylko różnicą, że: