Element silnika lub automatycznej skrzyni biegów, ulokowany najczęściej w bloku silnika lub w obudowie skrzyni biegów, służący do kontroli poziomu oleju w urządzeniu.
Bagnet, zwykle mający postać elastycznej listewki z uchwytem, najczęściej wykonuje się z tworzywa sztucznego lub metalu. Na końcu bagnetu, zanurzonym w misce olejowej, znajduje się skala z zaznaczonymi wartościami "max" i "min". Poziom oleju powinien być zawsze pomiędzy tymi dwiema skrajnymi wartościami - zarówno nadmiar, jak i tym bardziej niedobór oleju, mają negatywny wpływ na trwałość urządzenia.
Poziom oleju w silniku sprawdza się po jego rozgrzaniu, wyłączeniu jednostki oraz odczekaniu kilku minut od wyłączenia. Na zimnym silniku wynik jest zafałszowany dodatnie, a zaraz po uruchomieniu ujemnie. Ważne, by sprawdzać poziom oleju w pojeździe stosjącym na równym (wypoziomowanym) podłożu.
W automatycznej skrzyni biegów olej z reguły sprawdza się podczas pracy silnika, ale nie jest to zasada. Należy sprawdzić w instrukcji obsługi sposób sprawdzania poziomu. Jest to istotne, gdyż różnica w poziomie oleju pomiędzy pracującym a niepracującym silnikiem może być duża.