ATL - Abgastturbolader - co to jest?
Turbosprężarka; rozwiązanie stosowane na szeroko skalę w sporcie motorowym i silnikach wysokoprężnych, ostatnimi czasy, dzięki downsizingowi, zdobywa także niebywałą popularność w samochodach cywilnych z silnikami benzynowymi (TFSI, TSI, T5, STi, T-Jet, tCe). Dzięki zastosowaniu turbosprężarki zdecydowanie wzrasta sprawność jednostki napędowej - z silnika o niewielkiej pojemności można „wycisnąć” znaczną moc (np.: 1.4 TSI o mocy 122 KM, 1.4 T-Jet o mocy 170 KM), przy jednoczesnym zachowaniu umiarkowanie niskiego zużycia paliwa. Podstawową zaletą silników turbodoładowanych jest doskonała elastyczność, dzięki dostępności maksymalnego momentu obrotowego już od najniższych prędkości obrotowych. Konstrukcyjnie turbosprężarka składa się z turbiny i sprężarki osadzonych na wspólnym wale. Spaliny wydobywające się z silnika wprawiają w ruch wirnik turbiny, która jednocześnie napędza sprężarkę. Z kolei sprężarka dostarcza znaczne ilości wysoce sprężonego powietrza do cylindrów silnika, znacznie podnosząc efektywność procesu spalania mieszanki paliwowo - powietrznej.