System wspomagający kierowcę podczas manewru parkowania. Niektórzy producenci używają określenia asystent parkowania względem opcji wyposażenia polegającej na montażu czujników parkowania lub kamery cofania (system pasywny). Dlatego poprawna, pełna nazwa opisanego rozwiązania to aktywny lub automatyczny asystent parkowania.
Kluczowym elementem układu jest zestaw czujników parkowania zamontowanych w zderzakach, również z boku pojazdu, który za pomocą fal ultradźwiękowych odbijających się od potencjalnej przeszkody określa jej odległość od krawędzi pojazdu. Układem wykonawczym systemu aktywnego jest układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem.
Kierowca po uruchomieniu asystenta parkowania wybiera rodzaj parkowania (prostopadłe lub równoległe) i włącza kierunkowskaz celem zawiadomienia systemu o wybranej stronie, po której pojazd ma być zaparkowany. Następnie rusza i jadąc z minimalną prędkością oczekuje na sygnał. Zestaw czujników parkowania dokonuje pomiaru wolnej przestrzeni.
Jeśli przestrzeń ma wystarczające wymiary, kierowca jest informowany o kolejnych manewrach, takich jak zatrzymanie, włączenie biegu wstecznego i ponowne ruszenie. Asystent parkowania zawsze parkuje tyłem. Może natomiast poinformować o konieczności ponownego włączenia biegu do jazdy do przodu, by skorygować czy zakończyć manewr. W czasie wykonywania manewrów, od momentu włączenia biegu wstecznego nie należy dotykać kierownicy, gdyż asystent się wyłączy. Należy jednak obserwować ekran informacyjny, ponieważ asystent informuje o konieczności zatrzymania pojazdu.