Skrzynia ASG – co to takiego?
Przekładnia ASG (z ang. Automated Shift Gearbox) stanowi połączenie właściwości skrzyń manualnej i automatycznej. Posiada wszystkie walory skrzyni manualnej, pozwalając dodatkowo na pracę w trybie automatycznym (sterowanie za pośrednictwem komputera pokładowego). Przekładnie ASG stosowane są zarówno w małych i średnich samochodach, jak również w lekkich pojazdach dostawczych.
Jak jest zbudowana?
Skrzynia ASG składa się z dźwigni zmiany biegów, modułu sterującego z pompą hydraulicznego siłownika sprzęgła, siłownika skrzyni biegów oraz tzw. sprzęgła samonastawnego. Dzięki zastosowaniu tego ostatniego, zmiana biegów następuje zawsze w najbardziej optymalnych momentach, odpowiadających górnym progom poszczególnych przełożeń. Sercem przekładni ASG jest elektroniczny moduł sterujący pracą samej skrzyni oraz sprzęgła. Do modułu sterującego (poprzez magistralę CAN), trafiają sygnały z centralnej jednostki sterującej silnikiem oraz sterowników, np. ABS, czy ESP. Kierowane są one również na wyświetlacz na desce rozdzielczej, dzięki któremu kierujący widzi jaki tryb został aktualnie wybrany. Jak to działa? Przed rozruchem silnika dźwignię zmiany biegów należy ustawić na pozycję „neutral”, z jednocześnie wciśniętym pedałem hamulca. Kierujący ma ponadto do wyboru trzy inne przełożenia: „reverse”, „automatic” i „manual”. Wybierając bieg „manual” można zmieniać samodzielnie (w tzw. trybie sekwencyjnym). Nie ma trybu „parking”. Po wyłączeniu zapłonu sprzęgło zostaje „zamknięte” (za pomocą odpowiednich siłowników), co zabezpiecza przed np. stoczeniem się pojazdu z pochyłości.
Co to jest ISM?
W przekładniach ASG montowany jest specjalny system monitoringu bezpieczeństwa ISM (z ang. Intelligent Safety Monitoring System). Jest to sterownik, który pełni funkcję pomocniczą w stosunku do głównego sterownika skrzyni ASG oraz monitoruje na bieżąco poprawność jego działania. Podczas jazdy ISM sprawdza m.in. poprawne funkcjonowanie pamięci i oprogramowania, a także kontroluje pracę modułu sterowania przekładnią ASG pod kątem aktualnej sytuacji. W momencie wykrycia nieprawidłowości restartuje główny sterownik, dzięki czemu przywracane są wszystkie funkcje pojazdu. Może również w ogóle uniemożliwić jazdę (np. na skutek defektu modułu odpowiadającego za zmianę przełożeń).
Co się psuje?
Przekładnie ASG są dość trwałe. W przypadku uszkodzenia wymienia się cały moduł (sterownik przekładni, silnik elektryczny i elementy mechanicznego sterowania sprzęgłem), a także instaluje odpowiednie oprogramowanie dopasowane do konkretnego modelu pojazdu (zsynchronizowane ze sterownikiem przekładni ASG).