Element układu zawieszenia odpowiadający za tłumienie drgań kół oraz pojazdu względem kół. Celem jest uzyskanie stabilności jazdy oraz przyczepności kół do nawierzchni, po jakiej porusza się pojazd. Obecnie stosuje się trzy podstawowe typy amortyzatorów: olejowe, gazowo-olejowe oraz adaptacyjne (również gazowo-olejowe). Ten trzeci rodzaj to w większości system oparty na technologii CDC (Continous Damping Control) z zaworami elektromagnetycznymi, które sterują przepływem oleju w amortyzatorze. Rzadziej stosuje się amortyzatory, w których za zmianę siły tłumienia odpowiada ciecz magnetoreologiczna (MagneRide).
Amortyzatory dzieli się także na jedno- i dwururowe. Powszechnie stosuje się amortyzatory jednorurowe.
Cała idea pracy amortyzatorów to konwersja energii kinetycznej (drgań), generowanej podczas ruchów nadwozia i kół, na amortyzator, a tym samym na energię cieplną środka tłumiącego (oleju). Olej w amortyzatorze przepływa przez system kanałów, zaworów i szczelin wewnątrz amortyzatora. W przypadku amortyzatorów gazowo-olejowych czynnikiem tłumiącym mniejsze drgania jest gaz sprężony w oddzielnej komorze amortyzatora.
Zobacz też: Wybrać amortyzator gazowy czy olejowy?