Szukaj

AFR (A/F) - Air to Fuel Ratio - co to jest?

Stosunek wagowy powietrza do paliwa w mieszance paliwowo-powietrznej dostarczanej do silnika (AFR).  Optymalna wartość wskaźnika dla silnika benzynowego z punktu widzenia harmonijnej pracy silnika i pełnego spalenia 1 kg paliwa to 14,4. Oznacza to, że na każde 1 kg paliwa powinno się podać 14,4 kg powietrza.  Taki wskaźnik nazywa się mieszanką stechiometryczną.

Innym określeniem stosowanym przy AFR jest współczynnik lambda, czyli stosunek rzeczywistej masy powietrza, w której spalane jest paliwo, do ilości potrzebnej do całkowitego spalenia paliwa (ilość stechiometryczna). Mówiąc prościej, lambda to stosunek AFR zmierzonego do stechiometrycznego, czyli:

  • λ=1 oznacza, że w mieszance paliwowo-powietrznej jest dokładnie tyle tlenu, ile trzeba do spalenia paliwa mówimy, że mieszanka ma skład stechiometryczny
  • λ>1 oznacza, że w mieszance paliwowo-powietrznej jest więcej tlenu niż jest potrzebne do spalenia paliwa, a więc część tlenu nie zostanie wykorzystana w procesie spalania; mówimy, że jest to mieszanka uboga.
  • λ<1 oznacza, że w mieszance paliwowo-powietrznej jest miej tlenu niż jest potrzebne do spalenia paliwa; mówimy, że jest to mieszanka bogata.

Właściwy wskaźnik lambda mieści się w wąskim przedziale 0,997 do 1,003 i z reguły w tym przedziale następuje spalanie stechiometryczne. Istnieją jednak silniki przystosowane do pracy na ubogiej mieszance paliwowo-powietrznej (nawet AFR = 40), tzn. takiej, której wartość wskaźnika AFR jest większa niż 14,4. Przykładem może być silnik Toyoty Cariny E o pojemności 1,8 l i mocy 107 KM (oznaczenie 7A-FE, AFR = ok. 20).

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 978

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł