Stosunek wagowy powietrza do paliwa w mieszance paliwowo-powietrznej dostarczanej do silnika (AFR). Optymalna wartość wskaźnika dla silnika benzynowego z punktu widzenia harmonijnej pracy silnika i pełnego spalenia 1 kg paliwa to 14,4. Oznacza to, że na każde 1 kg paliwa powinno się podać 14,4 kg powietrza. Taki wskaźnik nazywa się mieszanką stechiometryczną.
Innym określeniem stosowanym przy AFR jest współczynnik lambda, czyli stosunek rzeczywistej masy powietrza, w której spalane jest paliwo, do ilości potrzebnej do całkowitego spalenia paliwa (ilość stechiometryczna). Mówiąc prościej, lambda to stosunek AFR zmierzonego do stechiometrycznego, czyli:
Właściwy wskaźnik lambda mieści się w wąskim przedziale 0,997 do 1,003 i z reguły w tym przedziale następuje spalanie stechiometryczne. Istnieją jednak silniki przystosowane do pracy na ubogiej mieszance paliwowo-powietrznej (nawet AFR = 40), tzn. takiej, której wartość wskaźnika AFR jest większa niż 14,4. Przykładem może być silnik Toyoty Cariny E o pojemności 1,8 l i mocy 107 KM (oznaczenie 7A-FE, AFR = ok. 20).