Aktywna regulacja siły tłumienia amortyzatorów (również ADS - Adaptive Damping System): system umożliwiający regulację siły tłumienia drgań przez amortyzatory o specjalnej konstrukcji w zależności od aktualnych warunków drogowych lub ustawień.
Inne, popularniejsze określenia to amortyzatory adaptacyjne lub aktywne zawieszenie. Idea polega na tym, by dobrać tłumienie amortyzatorów do sytuacji drogowej w jakiej znajduje się pojazd (m.in. stan nawierzchni).
Rozwiązanie klasyczne to pewien kompromis pomiędzy niską siłą tłumienia zapewniającą wysoki komfort jazdy a wysoką siłą tłumienia, zapewniającą bezpieczeństwo. Ideą adaptacyjnego zawieszenia jest to, że mogą mieć ustawioną niską, średnią lub wysoką siłę tłumienia, a zmienia się ona automatycznie zależnie od wielu czynników oraz sygnałów z czujników odpowiadających m.in. za prędkość obrotową kół, kąt skrętu kół, przyspieszeń wzdłużnych i bocznych pojazdu.
W znakomitej większości systemów adaptacyjnych stosuje się technologię CDC (Continous Damping Control) z zaworami elektromagnetycznymi, które sterują przepływem oleju w amortyzatorze. Rzadziej stosuje się amortyzatory, w których za zmianę siły tłumienia odpowiada ciecz magneto reologiczna (MagneRide). Do systemów adaptacyjnych można zaliczyć także aktywne układy pneumatyczne lub hydropneumatyczne, w których też dochodzi do zmiany siły tłumienia podczas jazdy.
W praktycznie każdym systemie Active Damper Control siła tłumienia dopasowywana jest automatycznie do warunków, ale kierowca ma wpływ na charakterystykę pracy. Z reguły są to ustawienia komfrotowe, sportowe i pośrednie (auto lub normal), ale w niektórych pojazdach można wybrać jedno z nawet kilkunastu ustawień.