Aktywne zawieszenie, sterowane elektronicznie i ewentualnie pneumatycznie, dostosowujące parametry pracy układów resorujących i amortyzujących pojazdu do aktualnie panujących warunków drogowych oraz charakterystyki wybranej przez kierowcę. W odróżnieniu do zawieszenia adaptacyjnego, w zawieszeniu aktywnym można zmieniać m.in. prześwit pojazdu.
Na zawieszenie aktywne składają się dwa podstawowe obszary:
Aktywne elementy resorujące to z reguły miechy powietrzne układu pneumatycznego, ale mogą to być także elementy hydropneumatyczne. Ich zadaniem jest dostosowanie twardości i wysokości (prześwietu) zależnie od wybranego trybu pracy lub warunków jazdy, czyli zachowania samochodu względem podłoża. Pozwalają na uniesienie lub opuszczenie pojazdu zależnie od prędkości.
Adaptacyjne amortyzatory z kolei dostosowują siłę tłumienia, jak wyżej. Kierowca może wybrać słabsze lub silniejsze tłumienie zależnie od potrzeb lub upodobań. Mogą też pracować w pełni automatycznie, dobierając samoczynnie siłę tłumienia do drgań wywoływanych przez koła lub nadwozie pojazdu.